onsdag den 26. januar 2011

Knæ og skader

Altså ikke den slags skader, der hugger sølvskeer og guldringe, men den slags man kan have i sit knæ. Jeg har nemlig været skadet i begge knæ siden maj 2010... ja, fjols at jeg ikke gik til lægen med det sammen. Men det gjorde jeg også i august og fysioterapi i september... Fik ham den lækre unge fys i de smalle bukser og mørke øjne, som måtte hen og slå op i lærebogen for at bekræfte diagnosen... Jeg lavede ellers entusiastisk øvelser på gulvet, jo jo 2 x 15 knæløft til styrkelse af min lårbensmuskel, og ballance på et ben...  helt ærligt, det giver jo ikke en skid og blev mega kedeligt, så jeg skippede både fys og øvelser...

Nu har mine knæ opnået mærkbar forbedring ved én fantastiske øvelse, "lad-det-være-i-fred"-øvelsen. De har gjort fremskridt, så nu vil jeg gerne i gang med at løbe som en gazelle igen. Det gør man ikke bare... man skal lige genoptrænes. Så jeg opsøgte en Ph.d. i knæ og løb, som han sagde: "Jeg har set på nogen knæ i min tid, da det er det eneste jeg arbejder med" Så ham her vidste hvad han gjorde, ingen bogopslag. Han tegnede en fin tegning til mig( jeg elsker når der tegnes og fortælles, min tandlæge gør det også) mens han forklarede hvorfor jeg havde ondt i mit knæ og hvad vi skulle være opmærksomme på. OG ingen samspilsramte gulvøvelser til mig denne gang. Heldigvis, troede han heller ikke på dem. Men, og hold nu fast,  2-3 minutters løb 3 x ugen. Jo, det er barske sager at starte med. Men jeg tror han har ret. Laaaangsom staaaart...

Til gengæld må jeg lave alt det sjove, som jeg kan komme afsted med; Rulleski, skøjter, dans, hop på tungen, rumpe hop og kapgang med ekstra vrik med røven... Ej, ok. Mest handler det bare om, at jeg får gang i kredsløbet på en anden måde end løb og cykling, som kan genstarte min skade. Og han afkræftede min største frygt, at jeg kan få dårlige knæ som min far. Hurra for mennesker der ved hvad de snakker om. Gazellespurt here I come! :)


Ok, jeg lånte lige en lille skade til jer :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar