mandag den 4. april 2011

Krukkeri

Heldig har man lov at være. Sidste lørdag var vi i genbrugsbiks i Tilst, hvor jeg fandt en fin lille hvid krukke med sort tryk og guldlåg. 10 kr. er vel nærmest et fund, selvom der står navnet på en Hollands by jeg ikke kan udtale. Men så udbrød kæresten "Sådan en har mine forældre med kaffe i, den skal med hjem." Som sagt, så gjort. Så krukke nr. 1 UTRECHT kom med hjem, vasket og stillet på hylden klar til brug.

Onsdag var jeg så på jagt efter en taske til en teaterforestilling, som spillede i Randers i dag og på lørdag. Hvor jeg faldt over endnu en lille hvid krukke med en Hollandsk by og brunt tryk på. Godt nok til den nette sum af 40 kr. så jeg gik igen og ringede til kæresten. Vi blev enige om, at det var da lidt sjovt. Da vi så ankom 10 min. før lukketid, havde de smækket døren i og vi måtte tigge om lov til at købe den ene ting. Vi måtte ikke gå rundt og kigge, for sådan nogen var ikke til at slippe af med og man fik aldrig lukket. Således formanede kom vi ind og damen kiggede på krukken og sagde 15 kr. .. top sagde jeg og hun vente den om. Jeg gav 20 kr. og så smuttede vi igen. Krukke nr. 2 LA HAYE kom med hjem, blev vasket og stillet på hylden klar til brug.

Nu de lykkelige ejere af et par krukker, der adskiller sig i bynavn, udsmykning og farve, drog vi til Thorsager, hvor den oprindelige krukke, der er skyld i hele nostalgitrippet bor. Eller det vil sige, kun indtil vi fortalte historien til svigermor, så forærede hun os sin krukke AMSTERDAM med blåt tryk. Hun fortalte, at de oprindeligt er solgt med kaffe i, men det viste sig at hun havde camillete i sin...  Men nu har vi en samling. 2 er et par. 3 er en samling.



Skæbnen ville jo, at da jeg vaskede krukke 3 gik forgyldningen af. Den var blevet brugt, det var de andre åbenbart ikke i samme grad... så jeg har byttet låget om, så den oprindelige har den rigtige farve låg... ellers dur det jo ikke. Eller er det stadig mest nostalgisk, hvis det er originalt.... hmmm er lidt i tvivl her. Men nu står den også på hylden klar til brug.
Fine er de og det var ret sjovt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar